Regionalny Projekt Operacyjny Województwa Łódzkiego

Projekt „Wspierać Kształcić Przeżywać” RPLD.11.01.01-10-B008/17

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020
Wartość projektu: 771.240,00
Kwota dofinansowania: 655.554,00
Okres realizacji projektu: 01.09.2018 r. - 29.02.2020 r

Celem projektu jest wspieranie rozwoju 25 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, podniesienie kompetencji społecznych i wyrównanie deficytów 25 dzieci niepełnosprawnych w edukacji przedszkolnej, podniesienie u 22 nauczycieli kwalifikacji i kompetencji do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, doposażenie Przedszkola Miejskiego nr 206 w nowoczesny sprzęt diagnostyczno– terapeutyczny (4 gabinety terapeutyczne i 5 sal zajęć).
Projekt przewiduje udział 25 dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z zespołem Aspergera, dzieci ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością. ruchową, uszkodzeniem słuchu, wzroku oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku od 3 do 9 r.ż. często z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem. Wsparcie kierowane jest również do 22 nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu Miejskim nr 206 w większości pracujących na codzień z dziećmi niepełnosprawnymi, którzy zainteresowani są zdobywaniem dodatkowych kwalifikacji i kompetencji wynikających z potrzeb dzieci i PM206 oraz przeprowadzonej diagnozy rozwoju zawodowego nauczycieli.
Główne zadania: realizacja zajęć terapeutycznych, specjalistycznych i dodatkowych z 25 dziecmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, m.in.: Tomatis, Snoezelen, T.behawioralna, Arteterapia , W.Sherborn, TUS, T.senso-motor (nie realizow.w PM206), podnoszenie kwalifikacji 22 nauczycieli w zakresie pedagogiki specjalnej w przedszkolu, doposażenie PM 206 w sprzęt terapeutyczny, multimedialny, pomoce dydaktyczne do prowadzenia terapii.

Zadania realizowane w projekcie:

ZADANIE 1: Poszerzenie oferty zajęć specjalistycznych skierowanych do dzieci z niepełnosprawnościami w ramach terapii indywidualnej lub grupowej.


Zadanie to polega na ustaleniu na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego posiadanego przez dziecko, kierunków i harmonogramu wyrównywanie jego deficytów rozwojowych.
W ramach projektu dzieci mają możliwość skorzystać z następujących zajęć terapeutycznych: tyfloterapii, surdoterapii, terapii behawioralnej, terapii metodą tomatisa, neurologopedii, arteterapii, terapii metodą W.Sherborn. Projekt przewiduje uwzględnienie w tych zajęćiach zaleceń zawartych w orzeczeniach, koordynację działań specjalistów, ocenę efektywności podjętych działań.
Metoda Tomatisa® stanowi uzupełnienie różnego rodzaju metod terapeutycznych lub pedagogicznych.
Umożliwia zwielokrotnienie rezultatów uzyskiwanych w ramach terapii, dzięki czemu jej czas znacząco się skraca.
Metodę Tomatisa® można stosować w dowolnym wieku, zarówno w celu rozwoju osobistego, jak w celu przeciwdziałania zaburzeniom lub trudnościom.
W naszym przedszkolu z zajęć terapeutycznych z wykorzystaniem metody Tomatisa korzystały dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, dzieci z afazja motoryczną, niepełnosprawnością intelektualna, niedosłuchem.
Tomatis to również wspaniała zabawa która daje możliwości rozwoju polisensorycznego.
ZADANIE 2: Uruchomienie terapii prowadzonej metodą Snoezelen dla dzieci z niepełnosprawnościami - wyposarzenie Sali Doświadczania Świata.


Zadanie to polega na przygotowaniu nowego pomieszczenia dydaktycznego zgodnie z met Snoezelen (zakup: niezbędnego sprzetu) oraz prowadzenie zajęć z 25 dziećmi niepełnosprawnymi w zakresie terapii indywidualnej lub grupowej.
W Sali doświadczania świata zajęcia ukierunkowane będą na relaksacje, stymulacje aktywności dziecka i wielozmysłowe poznawanie świata z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Terapia w Sali Doświadczania Świata, zwana również terapią Snoezelen (niem. „snuffelen” – węszyć, „doezelen” – drzemać), polega na zapewnianiu osobom o obniżonej sprawności intelektualnej wyciszenia emocjonalnego, relaksu, a co za tym idzie również wsparcia ich rozwoju.
Techniki stosowane w terapii pozwalają na sensoryczną aktywizację dzieci niepełnosprawnych, które proces poznawczy niejako rozpoczynają na nowo, w swoim tempie, uaktywniając często uśpione zmysły. Terapia w Sali Doświadczania Świata wpływa na wszechstronny rozwój poprzez stymulację zmysłów i dostarczanie bodźców:
- wzrokowych: rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie spostrzegawczości
- słuchowych: rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej i słuchowo-wzrokowej, rozwijanie i usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych
- dotykowych: aktywizacja zmysłu dotyku poprzez „badanie” przedmiotów
o różnej fakturze
- węchowych: zdobywanie doświadczeń zapachowych

ZADANIE 3: Wzbogacenie oferty o zajęcia dodatkowe rozwijające i utrwalające umiejętności społeczne dzieci o SPE realizowane w formie zajęć terapeutycznych grupowych.


Organizacja w projekcie zajęć rozwijających umiejętności i funkcjonowanie niezbędne do prawidłowego rozwoju w grupie rówieśniczej a w konsekwencji społecznej. Podczas zajęć uwaga zwrócona będzie na rozwój sprawności ruchowej, orientacji przestrzennej, rozwój umiejętności praktycznych, ekspresji twórczej, komunikacji i współpracy w zespole.
W ramach tego zadania zorganizowane zostaną dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego następujące zajęcia:
Zajęcia praktycznego działania (kulinarne, majsterki, ogrodnicze oraz Steam - nauka kodowania)
Zajęcia rytmiczno-teatralne
Zajęcia z użyciem robotów - STEAM
Trening Umiejętnosci Społecznych (TUS)
Zajęcia spotrowo-taneczne
Zajęcia orientacji ruchowo-przestrzennej
Integracyjne wycieczki i rajdy połączone z terapią TUS
ZADANIE 4: Podniesienie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami w zakresie pedagogiki specjalnej i terapeutycznej oraz diagnozy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych


Poniesienie kwalifikacji i kompetencji zawodowy nauczycieli - w ramach projektu 22 n-li weźmie udział w działaniach podnoszących ich umiejętności zawodowe
Odbędzie się w roku sz. 2018/19 sześć szkoleń Rady Pedagogicznej na następujące tematy:
1. Praca z rodziną dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych .
2. Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
3. Szkolenie z zakresu prowadzenia superwizji.
4. Nowoczesne technologie w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym .
5. Diagnoza, metody i sposoby postępowania edukacyjno-terapeutycznego.
6. Wspomaganie dziecka ze specyficznymi trudnościami w nauce.
ZADANIE 5: Uruchomienie plenerowej terapii senso-motorycznej dla dzieci z niepełnosprawnościami - wyposażenie plenerowego ogrodu terapeutycznegoh


Zorganizowanie plenerowej pracowni senso-motorycznej do usprawniania funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością. Zajęcia plenerowe ukierunkowane będą na tworzenie i doświadczanie dźwięków, rozpoznawanie ich, reagowanie na bodźce optyczne i dotykowe. Ze względu na umieszczenie pracowni w ogrodzie przedszkola i realizowanie zajęć bez względu na pogodę także rozpoznawanie i reagowanie na bodźce termiczne i rozwijanie czucia głębokiego.

Migawki z działań projektowych:

2 stycznia 2023
IMG_20221215_101950 (Kopiowanie) (Kopiowanie)

Zimowe kodowanie

10 czerwca 2019
IMG_20190530_125051

Wycieczka do Łowicza Pszczółki i Jeżyki

7 czerwca 2019
IMG_20190403_115826

Szlakiem Łódzkich Murali

3 czerwca 2019
IMG_20190522_122026

Kałuże małe i duże i Zabawy zmysłowe

23 maja 2019
11

Projektowa wycieczka Smerfów i Biedronek

22 maja 2019
20190516_111015

Myszki i Kotki w Tomaszowie Mazowieckim

21 maja 2019
IMG_20190509_104526

Łódzkie Skarby Pszczółek i Jeżyków

21 maja 2019
IMG_20190218_095327

Zajęcia praktycznego działania

20 maja 2019
IMG_20190515_114927

Tygrysy i Motyle w Bolimowie i nie tylko

20 maja 2019
20190509_125417

Dolina Skrzatów

12 kwietnia 2019
IMG_20190402_102039_1

Bajkowa Łódź Kubusiów i Krasnali

1 kwietnia 2019
20190328_130501

Kotki i Myszki w Łódzkich Parkach i nie tylko.

1 kwietnia 2019
IMG_20190321_110836

Tygryski i Biedronki w Pałacu Poznańskiego…

9 stycznia 2019
sala1

Sala Doświadczania Świata

8 stycznia 2019
6

Trening Umiejętności Społecznych

8 stycznia 2019
20190107_105049

Magiczny Dywan

6 grudnia 2018
20181206_105105

Zajęcia terapeutyczne

6 listopada 2018
45715559_1764174050359322_2151234468709400576_n

Kubusie i Krasnalki w Kołacinku

19 października 2018
44385001_2151600758244065_2218875874294366208_n

Kotki i Myszki w Konarzewie

29 września 2018
motylki

Smerfy i Motylki w Krainie Dzikiej Kaczki

25 września 2018
IMG_20180920_131234

Jeżyki i Pszczółki w Solcy Małej

22 września 2018
ty9

Tygrysy i Biedronki w Konarzewie

Skip to content