Przedszkolny Klub Animals
„Cztery łapy”
“Motto: Twoja miłość do zwierząt miłością do świata"
Założenia programowe klubu:
- Program Przedszkolnego Klubu Animals jest programem mającym na celu kształtowanie właściwych relacji między człowiekiem a zwierzęciem.
- Głównym celem prowadzonych zajęć jest wdrażanie dzieci do bezpiecznych zachowań podczas kontaktu ze zwierzętami, przybliżenie wiedzy na temat ich potrzeb i możliwości oraz stwarzanie atmosfery radości i wzajemnej akceptacji.
- Dzieci poznają świat zwierząt poprzez ciekawe gry i zabawy, spotkania, tworzenie projektów, konkursy, zajęcia dogoterapeutyczne i fenyloterapeutyczne.
Zasady funkjonowania klubu:
- Organizowanie zajęć z zakresu edukacji humanitarnej mającej na celu uczenie dzieci właściwego zachowania w stosunku do zwierząt, poznawanie zwyczajów i potrzeb zwierząt.
- Współpraca ze schroniskami i organizacjami działającymi na rzecz zwierząt.
- Organizowanie zbiórek rzeczy przydatnych w schroniskach dla zwierząt (objęcie opieką wybranych, konkretnych zwierząt).
- Gromadzenie materiałów informacyjnych dotyczących życia, potrzeb i możliwości zwierząt.
- Organizowanie spotkań pt. „Poznajmy się” w ramach działalności Fundacji Ama Canem (rola psów w dogoterapii, straży pożarnej, straży miejskiej i policji).
- Propagowanie działalności klubu w środowisku lokalnym.
- Organizowanie Dni Przyjaźni ze Zwierzętami.
- Udział w różnego rodzaju konkursach, festiwalach promujących działanie Klubu Animals „Cztery łapy”.
Migawki z działań klubu:
Klub Odkrywców
„Pomysłowe dzieciaki”
Klub Odkrywców- Pomysłowe Dzieciaki- to kontynuacja innowacji pedagogiczno- metodycznej autorstwa Marty Janiszewskiej
Zajęcia odbywają się w grupie IV
- Klub Odkrywców ma na celu wzbudzanie zainteresowania otaczającym światem i poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata
- Głównym celem prowadzonych zajęć jest stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenia i ekspresji ruchowej oraz poszerzanie wiedzy, poznawanie nowych pojęć oraz pomoc w ODKRYWANIU POTENCJAŁU DZIECKA
- Dzieci poznają świat poprzez ciekawe gry i zabawy, spotkania, tworzenie projektów, konkursy, zajęcia pozwalające na przełamywanie schematycznego myślenia poprzez rozwijanie zdolności, abstrahowania, dokonywania skojarzeń, rozumowania indukcyjnego i dedukcyjnego, transformowania i przezwyciężania przeszkód.
- W Klubie Odkrywców: .
-podstawową formą działalności dzieci jest odkrywanie przez zabawę twórczą
-dzieci są swobodne i nie obawiają się niestandardowych rozwiązań i niekonwencjonalnych pomysłów, działań i opinii
-dzieci poznają swoje słabe i mocne strony oraz prawa rządzące w grupie rówieśniczej
-nie ma złych pomysłów, nie ma złych odpowiedzi, dzięki czemu każde dziecko ma zapewnione osiągnięcie sukcesu
Migawki z działań klubu:
Klub Czytających Przedszkoli
Klub propaguje głośne czytanie, w myśl maksymy:“Czytaj dziecku 20 minut dziennie! Codziennie!”.
W związku z powyższym codziennie we wszystkich grupach odbywa się głośne czytanie w wykonaniu nauczycielek.Organizujemy spotkania w ramach akcji Cała Polska czyta dzieciom, podczas których zaproszeni goście czytają przybyłym dzieciom i ich opiekunom.
Wiersze, opowiadania i baśnie dla dzieci prezentują:
- personel przedszkola
- osoby współpracujące z naszą placówką
- rodzice i opiekunowie
- artyści: aktorzy, muzycy, plastycy
- przedstawiciele interesujących zawodów- policjanci, żołnierze, strażacy, lekarze, pielęgniarki, pisarze…
Zachęcamy do głośnego czytania również w nietypowych miejscach. Czytajmy dzieciom w plenerze! Las, ZOO, Łódzki Ogród Botaniczny, parki i łąki bardzo sprzyjają przyjemnemu słuchaniu literatury dziecięcej. Cisza, promienie słoneczne malowniczo przedzierające się przez gałęzie drzew to wspaniałe tło dla wyobraźni.
KCzP zapewnia nie tylko spotkania z literaturą. Organizujemy konkursy dla dzieci, konkursy rodzinne związane z literaturą dziecięcą, wychodzimy na wycieczki do bibliotek i księgarni. Otwieramy Drzwi Książkom- umożliwiamy wymianę książek między rodzinami oraz wzbogacamy księgozbiory grupowe.
Wspólnie z Klubem świętujemy Dzień Pluszowego Misia, urodziny Książkowego Misia i Dni Książki.
Klub Czytających Przedszkoli dba, by czytanie towarzyszyło przedszkolakom przy smutkach- bajki terapeutyczne oraz radościach- śmieszne wierszyki, bo książka jest dobra na wszystko!
Klub Młodego Ekologa
Klub propaguje kształtowanie postaw proekologicznych"Prawda to oczywista, że rozwój dziecka w kontakcie z przyrodą przynosi wartości nie dające się wytworzyć w żaden inny sposób"
J. KuberskiMłodzi Ekolodzy:
- segregują odpady-działają zgodnie z ideą "Nie ma śmieci- są surowce"
-oszczędzają wodę i energię elektryczną
-dbają o środowisko, sadzą rośliny
- szanują otaczającą ich faunę i florę
Nasze cele:
- rozwijanie zainteresowań środowiskiem naturalnym- kształtowanie umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współżycia człowieka z przyrodą
- nabywanie opiekuńczego stosunku do roślin i zwierząt
- zapoznanie ze słownictwem o treści ekologiczno- przyrodniczej
Kodeks Młodego Ekologa:
*Czyste powietrze, to najważniejsza rzecz na świecie*Należy segregować odpady i nie wolno palić śmieci
*Należy dbać o las i każde drzewo
*Należy oszczędnie korzystać z wody i energii elektrycznej
*Należy korzystać z toreb papierowych i z materiału
*Należy chronić zwierzęta i pomagać im w razie potrzeby
*Należy dbać o każdą roślinę i nie zrywać tych pod ochroną
*Zamiast samochodu warto wybrać rower albo spacer
*Należy prowadzić zdrowy styl życia
Zdrowy przedszkolak
Program profilaktyki ,,Zdrowy przedszkolak”
Zdrowie i aktywność ruchowa są podstawowymi i naczelnymi warunkami prawidłowego rozwoju dziecka. Kształtowanie świadomości znaczenia zdrowia, to przede wszystkim wdrażanie dziecka do profilaktyki zdrowotnej.
Program obejmuje następujące zagadnienia:
Promowanie zdrowego stylu odżywiania należy rozpocząć już w przedszkolu włączając w działania rodziców. Ważne jest by działania domu i przedszkola były ujednolicone w stosunku do dziecka.
Przykładowe formy realizacji:
Zdrowe dziecko przejawia naturalną potrzebę podejmowania wysiłku fizycznego i pokonywania przeszkód.
Przykładowe formy realizacji:
Podstawowym zadaniem świadomej dbałości o higienę osobistą, estetyczny wygląd jest wyrabianie elementarnych przyzwyczajeń higieniczno – kulturalnych.
Przykładowe formy realizacji:
Dla zdrowia dzieci istotne jest hartowanie, czyli przyzwyczajanie organizmu do różnych warunków panujących w otoczeniu. Przebywanie na świeżym powietrzu jest korzystne dla całego organizmu, hartuje go i wzmacnia odporność na choroby.
Przykładowe formy realizacji:
Stres w życiu codziennym jest nieunikniony, nie można go wyeliminować, ale można nauczyć się radzić sobie z nim. Najlepsze rezultaty w rozładowywaniu jego jest ruch i relaksacja.
Przykładowe formy realizacji:
Program obejmuje następujące zagadnienia:
I ,,Jem zdrowo i kolorowo”
Promowanie zdrowego stylu odżywiania należy rozpocząć już w przedszkolu włączając w działania rodziców. Ważne jest by działania domu i przedszkola były ujednolicone w stosunku do dziecka.
Przykładowe formy realizacji:
- ,,Budowanie” piramidy żywieniowej
- Wielozmysłowe poznawanie warzyw i owoców
- Proponowanie różnych potraw do jadłospisu w przedszkolu
- Współudział w przygotowywaniu wspólnej wigilii, szwedzkiego stołu
- Podczas posiłków zwracanie uwagi na kulturalne zachowanie się przy stole
- Wspólne zakupy z rodzicami – wybór produktów spożywczych do domu
II. ,,Ćwiczę i jestem zdrowy”
Zdrowe dziecko przejawia naturalną potrzebę podejmowania wysiłku fizycznego i pokonywania przeszkód.
Przykładowe formy realizacji:
- Udział w zabawach organizowanych na sali ruchowej, na powietrzu
- Udział w zabawach z wykorzystaniem sprzętu sportoweg
III ,,Dbam o higienę”
Podstawowym zadaniem świadomej dbałości o higienę osobistą, estetyczny wygląd jest wyrabianie elementarnych przyzwyczajeń higieniczno – kulturalnych.
Przykładowe formy realizacji:
- Spotkania ze specjalistami: stomatologiem, kosmetyczką
- Utrzymywanie porządku w swoim otoczeniu: sala zabaw, szufla
IV ,,Wiem, co to takiego hartowanie organizmu”
Dla zdrowia dzieci istotne jest hartowanie, czyli przyzwyczajanie organizmu do różnych warunków panujących w otoczeniu. Przebywanie na świeżym powietrzu jest korzystne dla całego organizmu, hartuje go i wzmacnia odporność na choroby.
Przykładowe formy realizacji:
- Spacery do lasu, ulicami osiedla
- Zabawy na świeżym powietrzu
- Wykonywanie kolekcji ubrań na daną pogodę
- Wypracowanie norm postępowania niezbędnych do hartowania organizmu
V ,,Jestem spokojny”
Stres w życiu codziennym jest nieunikniony, nie można go wyeliminować, ale można nauczyć się radzić sobie z nim. Najlepsze rezultaty w rozładowywaniu jego jest ruch i relaksacja.
Przykładowe formy realizacji:
- Zabawy integracyjne, zabawy według W. Sherborne
- Spotkania ze specjalistami: psycholog, muzykoterapeuta
- Zabawy relaksacyjne, masażyki – rymowanki
- Udział w zajęciach dotyczących praw dziecka, uczuć, przyjaźni, minimalizowanie negatywnych emocji.